Proč a jak se podvod provádí?
V České republice je celkem běžná praxe, že si z autobazaru přivezete automobil se stočeným tachometrem. Měl by Vám k tomu stačit notebook se správným programem a kabel. Je ohromující jak vůz, který má na svém tachometru o tisíce kilometrů méně bývá atraktivnější. Proto se podvodníci zaměřují především na starší vozy. U vozů novějšího typu totiž není manipulace s tachometrem tak jednoduchá. Mají totiž mnohem lepší zabezpečení. A kilometrový proběh není uložen jenom v budících.
Kdo a co Vás při kontrole zachrání?
Aby se lépe přišlo na automobily se stočeným tachometrem má každá stanice STK systém. A ten stočení kilometrů okamžitě odhalí. Zachrání Vás jedině doklad, kde bude doložena výměna tachometru. Pokud se tak nestane může to mít za následek, že se vůz stane trvale nepojízdným.
Jaké vozy jsou nejčastěji falšovány a jaký hrozí trest pachateli?
Nejčastěji registrujeme podvodné stáčení u vozů Škoda Octavia, Škoda Fabie a BMW řady tři. Pozor bychom si měli dát i na ojeté automobily dovezené z Německa. Ani tam není stáčení kilometrů výjimkou, ba dokonce je tam pravděpodobnost větší. V České republice se ročně prodá okolo 300 000 vozů se stočeným tachometrem. I přesto, že se dá toto jednání kvalifikovat jako trestný čin podvodu.
Jenže je těžké dokázat kdo je pachatelem. Kdy se tachometr stočil a zda majitel vozu věděl, že má vozidlo stočený odometr. Řešení by možná přinesl Celoevropský registr. Tak snad se Česká republika bude do budoucna inspirovat. Pokuta, která za stočený tachometr hrozí je až půl milionu korun. Další sankce mohou být, pokud mechanik nevystaví protokol o výměně nebo opravě tachometru. A to až padesát tisíc korun. A majiteli, který protokol nepředloží při STK hrozí až deset tisíc korun. V nejhorším případě i několikaletý trest odnětí svobody. Proto prosím kontrolu tachometru nepodceňujme.